New Zealand; Southern Island! - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Luuk en His - WaarBenJij.nu New Zealand; Southern Island! - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Luuk en His - WaarBenJij.nu

New Zealand; Southern Island!

Blijf op de hoogte en volg Luuk en His

29 Maart 2014 | Australië, Magnetic Island

We zijn nu bijna drie weken verder en hebben zoveel al gezien/gedaan en rondgereden en geen verhaal meer getikt, dus bereidt je voor op een kleine leesmarathon;-)

Nadat we waren aangekomen in Christchurch, waar wij direct merkte dat er een temperatuurverschil was tov Ozzie, iets wat fris, maar uiteraard weer een zonnetje voor ons;-), zijn we een hostel gaan zoeken omdat we pas de volgende dag onze campervan zouden ophalen. Nadat we het hostel hadden bezocht zijn we Christchurch ingegaan. Christchurch is een triest verhaal, in die zin dat het een hele mooie plaats was, totdat vanaf 2009 tot 2011 meerdere aardbeving een groot deel van de stad verwoestte en dat was nog goed te zien! 's avonds bij het hostel een bubbelbad en sauna gepakt(jaja het leven van backpackers is af en toe zwaar) en de volgende dag naar Jucy rental om onze Jucy Cabana op te halen! Hierna de bergen ingegaan waar we werkelijk een adembenemend uitzicht over Christchurch hadden!
Tegen de avond doorgereden naar het oosten van het land, net onder Christchurch, naar een Franslijkend plaatsje genaamd Akaroa, waar de volgende dag een droom van His in vervulling zou gaan; Zwemmen met wilde dolfijnen!
In Akaroa onze campervan neergezet met uitzicht over een baaitje! De volgende dag stond de boot klaar om ons naar de dolfijnen te brengen. Doordat het dolfijnen zijn die leven in het wild weet je nooit zeker of je de beestjes ook daadwerkelijk gaat zien en ook nog eens mee kan gaan zwemmen. Na een halfuurtje varen en een paar seals verder, zagen we een grote groep dolfijnen, de zeldzame Hector Dolphins genaamd! We sprongen met wetsuit(want het water is KOUDD!), snorkel en duikbril het water in, het is echt schitterend om die beestjes tussen je door te zien zwemmen en af en toe naar boven ziet springen! Droom van His vervult!:-)
De volgende dag kilometers gemaakt richting Mount Cook, de hoogste mountain van Nieuw-Zeeland. Onderweg twee prachtige meren, Lake Takapo en Lake Pukaki, aangedaan..Tot nu toe de mooiste meren die we hebben gezien! Zo blauw/groen, echt zo ontzettend mooi! In de buurt van Lake Pukaki, de verste sashimi(rauwe zalm) gegeten! Na een paar uurtjes rijden waren we aangekomen bij onze campsite, recht onder de Mount Cook! Echt supergaaf! De volgende dag stond onze eerste echt hike op het programma, een hike richting Hooker Valley(beetje rare naam;-))..'s morgens vroeg begonnen waardoor we letterlijk in de wolken liepen op de heenweg, het meer zelf was niet zo mooi als de vorige meren, maar het bijzondere was dat het een wit/grijs meer is met hele stukken ijs van oa de Mount Cook! Door de mineralen van de bergen geeft het een melkachtige kleur. Op de terugweg waren alle wolken verdwenen en hadden we toen pas door waar we op de heenweg liepen, haha!

De volgende dag richting Otega Pensilua gereden en overnacht nu met uitzicht op zee;-)..In Otega Pensilua op jacht gegaan naar zeeleeuwen; Deze beesten liggen op een bepaald strand(Sandflies Beach) soms te zonnen. En ja hor, na even zoeken op het strand lagen twee zeeleeuwen uit te rusten van hun jacht op vis. Die beesten zijn groot! Prachtig om te zien! En een beest om uren naar te kunnen kijken.
Nadat we deze zeeleeuwen hadden gespot vervolgde wij onze weg richting Manipouri, een tussenstop om de volgende dag naar de Milford Sounds te gaan! In Manipouri een ijskoude douche in een meer genomen. Het water had een temperatuur van 11 graden en dat om 08uur 's ochtends.. Een hele mooie view als je om je heenkijkt, wanneer je poedelnaakt in dat meer staat…maar dan verlang je soms wel even naar die warme douche;).. )

De volgende dagen stonden in het teken van de Sounds; Milford Sounds en Doubtful Sounds.. Een natuurgebied, bestaande uit bergen met inhammen en duizenden watervallen, welke uiteindelijk leiden naar de Tasman Sea. Milford Sounds is het toeristische gebied, maar we wilde daar gewoon even doorheen rijden. Aangekomen daar, blijkt het slim aangepakt en kan je niet verder rijden en moet je eigenlijk wel een (toeristische) boot nemen om een goed beeld te kunnen krijgen van de Milford Sounds. Dat hebben we dus gedaan en geen spijt van gehad. We waren maar met 4 man op het bovendek, de zon scheen wel, maar het was koud dus daardoor niet zo'n toeristisch gevoel;-) Zelfs pinguïns en zeehonden kunnen spotten!… Daarna een dagje gerelaxt en stond een dag later de Doubtful Sounds op het programma..Niet per boot,maar per kano! Erg vroeg opgestaan en via busje, boot, busje aangekomen bij de kano's. Wij hadden het geluk dat het regende en ik leg uit waarom. Als het regent ontstaan er duizenden watervallen die vanaf de bergen naar beneden kletteren, wanneer het 1 dag geen regen is, gaat 90% van de watervallen weg! En door de regen heb je geen last van zandvliegjes! Dubbeltop dus! 4 uur hebben we met de kano rondgedobberd en het was gaaf om de Doubtful Sounds op een andere manier te zien! Heel erg mooi!

Na de Sounds onze weg vervolgd via Queenstown, een leuk "skidorp" waar ik mijn verjaardag heb gevierd! Een raar idee om 12 uur eerder en aan de andere kant van de wereld mijn verjaardag te vieren! Doordat His boordevol cadeau's(GOPRO!!!) en verrassingen zat, voelde ik mij de gehele dag helemaal jarig en sloten wij mijn verjaardag af in een mooi luxe hotel met uitzicht over een rivier!! De volgende dag wanneer mijn verjaardag hier over was maar in Nederland nog in volle gang;-) richting Glenorchy gereden (niet veelzeggend dorp, maar de route ernaartoe was erg mooi)..daarna vele uitstapjes en stops verder, omdat het ene uitzicht nog mooier is dan het andere, uiteindelijk in Arrowtown aangekomen waar wij twee moutnainbikes hebben gehuurd om een track richting Gibbson Valley(wijngebied) te fietsen. We kunnen zeggen dat dit geen makkelijke route was en best pittig! We begonnen lekker door een "walking track" te nemen ipv biketrack, wat resulteerde dat wij op veel te smalle paadjes reden met aan je linkerzijde een ravijn, wat een lekker gevoel gaf;-).. Uiteindelijk de goede route gevonden en Gibbson Valley gehaald en daar een wijnproeverij en persoonlijke, er was verder niemand, rondleiding door de vineyard gehad.
De volgende dag kilometers gemaakt om uiteindelijk in Fox Glacier/Frans Jozef aan te komen. Waar we in een 4 uur durende klim een gedeelte van de gletsjer hebben beklommen, heel gaaf op en tussen het ijs door te lopen, compleet met spikes onder je bergschoenen. In de komende vijf jaar is de gletsjer voor 60% weg doordat er weinig sneeuwval is. 's avonds op een Campingpark bijgekomen en gesproken over skydiven..dat weer meer een droom van Luuk was dan van His;-)..de volgende ochtend zei His dat ze ook misschien wel wilde springen. Dus gelijk geboekt en vastgelegd, dat kon niet meer worden teruggedraaid:-)..Om 14 uur richting het vliegtuigje gereden om uiteindelijk de sprong van ons leven te wagen! Iets wat His totaal niet van zichzelf had verwacht te gaan doen! Een onbeschrijfelijk gevoel en we kunnen tot op de dag van vandaag nog steeds niet zeggen wat voor gevoel het is, waarschijnlijk begrijpen de mensen die ooit hebben gesprongen wat wij bedoelen.

Na deze monstersprong(want 12000ft en 18000ft is HOOG!) onze weg vervolgd via een mooie route binnendoor, de Arthur's Pass, waar we in de middle of knowwhere hebben overnacht! En Luuk de volgende ochtend een frisse duik met de eendjes had genomen in het aanliggende meer. Na deze opfrissing doorgetourd om aan het begin van de middag Kaikoura binnen te rijden, nou we waren net 5 minuten het dorpje binnen en His stuiterde door de auto, niet omdat ik een rare manoeuvre op de weg uitvoerde, maar omdat ze springende dolfijnen in de zee zag!! En die sprongen hoog! Dus auto langs de kant gezet en gekeken! Dit is waar Kaikoura bekend om is, dolfijnen, walvissen, zeehonden.. in het wild welteverstaan!
Wij wilde ook de walvissen spotten, dus in de middag richting de boot.. bleek de zee te wild waardoor we de volgende ochtend om 07.15uur(ahum) de boot op konden in de hoop op een rustigere zee en de walvissen(want ook hier geen garantie)! 's morgens vroeg de boot gepakt en na een half uur varen, jawel een walvis! Deze beesten komen van de 60 minuten 15 minuten aan het oppervlak om zuurstof bij te tanken.. dus we hadden best wat geluk! Het was heel imponerend om zo'n walvis(sperm whale) te zien, na 15 minuten ging hij weer onder water en dat was het mooiste om te zien, want dan komt die welbekende staart van de walvis boven het water uit! Heel gaaf! Hierna werd de trip nog beter omdat we heel dichtbij dolfijnen kwamen. En er waren heel veel dolfijnen! De Dusky Dolphins staan bekend om dat zij veel springen boven het water uit! Hierna gingen wij voldaan weer terug naar de kust en gingen wij ons opmaken voor de laatste overnachting in Kaikoura!

Na wat strubbelingen, een raam wat niet meer dicht ging en een bij-accu die leeg was, resulteerde dat in het overnachten in een motel. De volgende dag met een dicht raam en volle accu's richting laatste bestemming, voordat wij op de ferry stappen richting het Northern Island, French Pass in de d'Uvee Island..de rit ernaartoe was een soort offroad weg en na 2,5 uur door een schitterend landschap te hebben gereden aangekomen bij French Pass Campground, een heel schattig klein vissersplekje.. Waar het blijkbaar bijzonder was dat twee jongeren hier aankwamen. Wij zagen alleen maar gepensioneerden met hun 6 campers en die hele dag op en af de zee op gingen om te vissen. Na een beetje praten met de opa's en oma's kregen we verse vis en mosselen aangeboden om te bereidden! Geweldig! Verser kan je het eigenlijk niet krijgen. En 's avonds een nog groter cadeau gekregen en niet van de opa's en oma's, maar van de natuur; Werkelijk 3-4 meter van het strand dolfijnen!(Bottlenose dolfijnen)! Wauw! gewoon voor de deur van je campervannetje! Dus wij met gopro en al het water in en tussen de dolfijnen gestaan/gezwommen! En dat bij zonsondergang! Ik zeg niks mee;-).. de volgende dag mochten we met een opa mee in zijn kleine rubber bootje om onze eigen vis te gaan vangen! Hoe vet is dat!! Dus wij met z'n drieën de zee op en de draden uitgeworpen! Na een klein uurtje hadden wij ieder twee vissen(Bluecods) gevangen en dat is de max om per persoon mee te mogen nemen. En toen kwam nog het leukste stuk…de vis volledig fileren! His zag dat niet zitten, maar ik durfde dat wel aan! De eerste vis werd voorgedaan en daarna mocht ik het zelf uitzoeken, haha! 's avonds de lekkerste vis ter wereld op, dat begrijpen jullie wel;-)…
Vandaag de ferry gepakt voor de oversteek naar het Northern Island! Wij zijn heel benieuwd wat dit stuk van NZ ons gaat brengen!…...

XXX

• 29 Maart 2014 - 08:49

Pappa En Mamma:

He lieverds wat gaaf om dit te lezen!! veel plezier nog op het northern eiland!! geniet er nog lekker van
    liefs
    papa en mamma

• 29 Maart 2014 - 09:20

Marijke:

Hallo zeg, dit is helemaal te gek, onbeschrijfelijk wat jullie gezien en ook gedaan hebben tot nu toe. Wat een hoogtepunten. Overwhelming. Ik hoef niet te zeggen geniet ervan, dat spat er af. Maar wel fijn om dit allemaal te lezen en op deze manier er deelgenoot van te zijn. Liefs Marijke

• 29 Maart 2014 - 09:49

Cees En Wil:

Lieve luuk en his,

Geweldig om jullie reisverslag te lezen, wat jullie allemaal zien en beleven
    om stil van te worden!! Cees natuurlijk jaloers op je visavontuur

groetjes en veel plezier Wil

• 30 Maart 2014 - 17:20

H.Aarnoutse:

Lieve Hiske en Luuk, met zeer veel interesse het reisverslag gelezen met grote bewondering voor jullie buitengewone sportieve prestaties. vooral het verhaal over skydiven is adembenemend! wat een moed van jullie om zo'n avontuur te ondernemen !! intussen hebben jullie op je vacantie wel een hele dierentuin aan dieren gezien, waar jullie ook nog alle soort namen van wisten, goed opgelet bij de biologieles op school ? nog nooit gehoord van Gopro, is dat een ding of een apparaat ?
    mede namens Oma wens ik jullie nog mooie belevenissen toe in de resterende dagen, maar hoop wel op een gezonde en veilige terugkeer huiswaarts.
    liefs Opa

• 01 April 2014 - 11:50

J.van Der Sloot-Eppenga:

Lieve Hiske en Luuk,
    Geweldig wat jullie allemaal zien en ondernemen.Op de kaart zoek ik op waar jullie zijn.
    De dieren d ie je alleen op een foto zag hebben jullie nu in het echt gezien en nog'
    mee gezwommen ook.Het leuke is, jullie rijden afstanden met de auto , jullie fietsen
    en lopen en varen of kano"en .Grappig .Luuk je hebt wel op een leuke manier je verjaardag
    gevierd, His had het mooi bedacht, en wij hebben aan je gedacht.
    De ene dag lopen jullie door het ijs, en een andere aan het strand.
    Jullie hebben veel te vertellen als jullie weer thuis zijn, veel plezier nog op
    het Noorder Eiland. Knuffel van OMA

• 07 April 2014 - 10:54

Marjorie:

Ik heb ademloos het hele verslag gelezen.... wat een geweldige ervaring! dit moet wel de top off .. zijn!
    leuke foto's ook! thanks for sharing this again!
    xxx